NOTA PENGURUSAN
PELBAGAI BUDAYA
DEFINISI BUDAYA
Amir, 2002 - Budaya merujuk kepada ciri-ciri atau hasilan
tingkah laku yang dipelajari oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran
sosialnya.
Tylor, 1871 - Budaya adalah keseluruhan yang kompleks yang
mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan, kesenian, moral, undang-undang,
adat, dan sebarang bentuk keupayaan yang diperolehi oleh seseorang sebagai ahli
masyarakat.
Bourdieu, 1990 - Budaya adalah proses sosial di mana budaya
dan struktur sosial adalah saling berkaitan.
DEFINISI PELBAGAI
BUDAYA
Satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf
dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sesebuah organisasi atau
masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan
menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif
dalam organisasi atau masyarakat berkenaan.
TEORI SOSIAL PELBAGAI
BUDAYA
Teori Melting Pot I : Anglo Conformity
Masyarakat yang terdiri daripada individu yang pelbagai
latar belakang agama, etnik, bahasa, dan budaya harus disatukan dalam satu
wadah yang paling dominan.
Teori ini melihat individu dalam masyarakat secara hierarki,
iaitu kumpulan majoriti dan minoriti.
Sebagai contoh, apabila kumpulan majoriti adalah penganut
agama A, maka kumpulan minoriti hendaklah mengikut agama golongan majoriti.
Teori ini jelas tidak berpegang kepada prinsip demokrasi.
2.
Melting Pot II : Ethnic Synthesis
Setiap individu dalam satu masyarakat yang pelbagai latar
belakang disatukan dalam satu wadah, dan seterusnya membentuk wadah baru,
dengan memasukkan sebahagian unsur budaya yang dimiliki oleh setiap individu
dalam masyarakat tersebut.
Identiti agama, etnik, bahasa, dan budaya asli anggota
masyarakat yang pelbagai ini akan membentuk satu identiti yang baru,
lama-kelamaan akan hilanglah identiti yang asal.
Teori ini sepenuhnya demokratik, kerana hanya mengambil
sebahagian unsur budaya asli individu dalam masyarakat, dan membuang sebahagian
unsur budaya yang lain.
4.
Cultural Pluralism (Mosaic Analogy)
Masyarakat yang terdiri daripada individu dari pelbagai kaum
yang mempunyai latar belakang agama, etnik, bahasa, dan budaya tersendiri,
memiliki hak untuk mengekspresikan identiti budaya mereka secara demokratik.
Teori ini sama sekali tidak meminggirkan identiti budaya
tertentu, termasuk identiti budaya kelompok minoriti.
DIMENSI PENDIDIKAN
PELBAGAI BUDAYA
Content integration : mengintegrasikan berbagai budaya dan
kelompok untuk mengilustrasikan konsep asas, generalisasi, dan teori dalam
matapelajaran disiplin ilmu.
The knowledge construction process : membawa pelajar untuk
memahami implikasi budaya ke dalam sebuah matapelajaran.
An equity pedagogy : menyesuaikan kaedah pengajaran dengan
cara belajar para pelajar dalam rangka membimbing prestasi akademik pelajar
yang pelbagai, baik dari segi ras, budaya ataupun sosial.
Prejudice reduction : mengenalpasti kriteria dan ciri-ciri
budaya pelajar dan menentukan kaedah pengajaran yang sesuai untuk mereka. Ini
adalah bagi mengurangkan perasaan prejudis terhadap budaya kaum lain.
An empowering school culture and social stucture : melatih
kelompok untuk menyertai dalam kegiatan olahraga, berinteraksi dengan seluruh
staf dan pelajar yang berbeza etnik dan ras dalam membentuk dan memperkasakan
budaya sekolah dan struktur masyarakat.
PRINSIP PENDIDIKAN
PELBAGAI BUDAYA BERKESAN
Pendidikan pelbagai budaya adalah pendidikan asas untuk
menyediakan semua pelajar bagi memberi sumbangan secara maksimum dalam
kehidupan dunia masa sekarang.
Pendidikan pelbagai budaya harus termasuk dalam setiap
kurikulum.
Pendidikan pelbagai budaya meliputi tujuan-tujuan
pembelajaran afektif dan kognitif.
Populasi pelajar dengan latar belakang yang pelbagai akan
mengarah kepada pembelajaran yang terbaik bagi setiap individu pelajar.
PENDEKATAN PELAKSANAAN PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
Guru menolong pelajar untuk meningkatkan pencapaian akademik
dalam semua bidang termasuklah kemahiran asas dengan menggunakan bahan
pengajaran yang sensitif dan sesuai dengan latar belakang pelajar.
Guru memberi perhatian kepada suara hati pelajar.
Komunikasi secara verbal dan bukan verbal antara guru dan
pelajar hendaklah dianalisis untuk meningkatkan penyertaan pelajar semasa
proses pembelajaran.
Pelajar perlu merasa selesa dan diterima apabila mereka
membawa identiti budaya mereka ke dalam bilik darjah.
Pengajaran pendidikan pelbagai budaya harus fleksibel kerana
tidak ada satu pun kaedah pembelajaran sesuai untuk seluruh pelajar.
Pengajaran pendidikan pelbagai budaya adalah berpusatkan
pelajar, tidak sesuai apabila menggunakan kaedah kuliah.
Pendidikan pelbagai budaya berasaskan kepada prinsip
penghargaan, empati, dan kesamarataan.
Cara belajar pelajar dan cara guru mengajar hendaklah
difahami begi membina dan mengembangkan kaedah pengajaran yang lebih berkesan.
Pendidikan pelbagai budaya hendaklah dimasukkan ke dalam
kurikulum secara formal.
PENGURUSAN PELBAGAI
BUDAYA DALAM BILIK DARJAH
CIRI-CIRI GURU
BERKESAN DALAM PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
BANKS (1989)
Sensitif terhadap tingkah laku para pelajar dari pelbagai
latar belakang.
Sensitif terhadap kemungkinan wujudkan kontroversi tentang
topik yang diajar.
Menggunakan teknik pembelajaran secara berkumpulan
(koperatif) untuk meningkatkan integrasi etnik dalam pembelajaran.
NAJEEMAH (2007)
Guru mesti tidak berat sebelah dan perlu berfikiran terbuka.
Guru perlu jujur dan menghargai alternatif budaya seperti
bahasa, kepercayaan, nilai, dan tingkah laku.
Guru mestilah menganggap bahawa kepelbagaian budaya memberi
manfaat kepada mereka. Dengan pengetahuan yang ada, guru dapat memahami pelajar
daripada budaya yang berlainan.
PENGURUSAN PROGRAM PELBAGAI BUDAYA PERINGKAT SEKOLAH
Kelab Rukun Negara
Kem Perpaduan
Program Silang Budaya
Kelab Bahasa Ke-3
No comments:
Post a Comment