animasi-bergerak-selamat-datang-0090
My Widget

Sunday, December 9, 2018

TAJUK 10 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA


NOTA PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
DEFINISI BUDAYA
Amir, 2002 - Budaya merujuk kepada ciri-ciri atau hasilan tingkah laku yang dipelajari oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya.
Tylor, 1871 - Budaya adalah keseluruhan yang kompleks yang mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan, kesenian, moral, undang-undang, adat, dan sebarang bentuk keupayaan yang diperolehi oleh seseorang sebagai ahli masyarakat.
Bourdieu, 1990 - Budaya adalah proses sosial di mana budaya dan struktur sosial adalah saling berkaitan.
DEFINISI PELBAGAI BUDAYA
Satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sesebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan.

TEORI SOSIAL PELBAGAI BUDAYA
Teori Melting Pot I : Anglo Conformity
Masyarakat yang terdiri daripada individu yang pelbagai latar belakang agama, etnik, bahasa, dan budaya harus disatukan dalam satu wadah yang paling dominan.
Teori ini melihat individu dalam masyarakat secara hierarki, iaitu kumpulan majoriti dan minoriti.
Sebagai contoh, apabila kumpulan majoriti adalah penganut agama A, maka kumpulan minoriti hendaklah mengikut agama golongan majoriti.
Teori ini jelas tidak berpegang kepada prinsip demokrasi.

    2.   Melting Pot II : Ethnic Synthesis
Setiap individu dalam satu masyarakat yang pelbagai latar belakang disatukan dalam satu wadah, dan seterusnya membentuk wadah baru, dengan memasukkan sebahagian unsur budaya yang dimiliki oleh setiap individu dalam masyarakat tersebut.
Identiti agama, etnik, bahasa, dan budaya asli anggota masyarakat yang pelbagai ini akan membentuk satu identiti yang baru, lama-kelamaan akan hilanglah identiti yang asal.
Teori ini sepenuhnya demokratik, kerana hanya mengambil sebahagian unsur budaya asli individu dalam masyarakat, dan membuang sebahagian unsur budaya yang lain.

   4.  Cultural Pluralism (Mosaic Analogy)
Masyarakat yang terdiri daripada individu dari pelbagai kaum yang mempunyai latar belakang agama, etnik, bahasa, dan budaya tersendiri, memiliki hak untuk mengekspresikan identiti budaya mereka secara demokratik.
Teori ini sama sekali tidak meminggirkan identiti budaya tertentu, termasuk identiti budaya kelompok minoriti.

DIMENSI PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
Content integration : mengintegrasikan berbagai budaya dan kelompok untuk mengilustrasikan konsep asas, generalisasi, dan teori dalam matapelajaran disiplin ilmu.
The knowledge construction process : membawa pelajar untuk memahami implikasi budaya ke dalam sebuah matapelajaran.
An equity pedagogy : menyesuaikan kaedah pengajaran dengan cara belajar para pelajar dalam rangka membimbing prestasi akademik pelajar yang pelbagai, baik dari segi ras, budaya ataupun sosial.
Prejudice reduction : mengenalpasti kriteria dan ciri-ciri budaya pelajar dan menentukan kaedah pengajaran yang sesuai untuk mereka. Ini adalah bagi mengurangkan perasaan prejudis terhadap budaya kaum lain.
An empowering school culture and social stucture : melatih kelompok untuk menyertai dalam kegiatan olahraga, berinteraksi dengan seluruh staf dan pelajar yang berbeza etnik dan ras dalam membentuk dan memperkasakan budaya sekolah dan struktur masyarakat.

PRINSIP PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA BERKESAN
Pendidikan pelbagai budaya adalah pendidikan asas untuk menyediakan semua pelajar bagi memberi sumbangan secara maksimum dalam kehidupan dunia masa sekarang.
Pendidikan pelbagai budaya harus termasuk dalam setiap kurikulum.
Pendidikan pelbagai budaya meliputi tujuan-tujuan pembelajaran afektif dan kognitif.
Populasi pelajar dengan latar belakang yang pelbagai akan mengarah kepada pembelajaran yang terbaik bagi setiap individu pelajar.

PENDEKATAN PELAKSANAAN PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
Guru menolong pelajar untuk meningkatkan pencapaian akademik dalam semua bidang termasuklah kemahiran asas dengan menggunakan bahan pengajaran yang sensitif dan sesuai dengan latar belakang pelajar.
Guru memberi perhatian kepada suara hati pelajar.
Komunikasi secara verbal dan bukan verbal antara guru dan pelajar hendaklah dianalisis untuk meningkatkan penyertaan pelajar semasa proses pembelajaran.
Pelajar perlu merasa selesa dan diterima apabila mereka membawa identiti budaya mereka ke dalam bilik darjah.
Pengajaran pendidikan pelbagai budaya harus fleksibel kerana tidak ada satu pun kaedah pembelajaran sesuai untuk seluruh pelajar.
Pengajaran pendidikan pelbagai budaya adalah berpusatkan pelajar, tidak sesuai apabila menggunakan kaedah kuliah.
Pendidikan pelbagai budaya berasaskan kepada prinsip penghargaan, empati, dan kesamarataan.
Cara belajar pelajar dan cara guru mengajar hendaklah difahami begi membina dan mengembangkan kaedah pengajaran yang lebih berkesan.
Pendidikan pelbagai budaya hendaklah dimasukkan ke dalam kurikulum secara formal.


PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA DALAM BILIK DARJAH
CIRI-CIRI GURU BERKESAN DALAM PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA

BANKS (1989)
Sensitif terhadap tingkah laku para pelajar dari pelbagai latar belakang.
Sensitif terhadap kemungkinan wujudkan kontroversi tentang topik yang diajar.
Menggunakan teknik pembelajaran secara berkumpulan (koperatif) untuk meningkatkan integrasi etnik dalam pembelajaran.

NAJEEMAH (2007)
Guru mesti tidak berat sebelah dan perlu berfikiran terbuka.
Guru perlu jujur dan menghargai alternatif budaya seperti bahasa, kepercayaan, nilai, dan tingkah laku.
Guru mestilah menganggap bahawa kepelbagaian budaya memberi manfaat kepada mereka. Dengan pengetahuan yang ada, guru dapat memahami pelajar daripada budaya yang berlainan.

PENGURUSAN PROGRAM PELBAGAI BUDAYA PERINGKAT SEKOLAH
Kelab Rukun Negara
Kem Perpaduan
Program Silang Budaya
Kelab Bahasa Ke-3

No comments:

Post a Comment