Murid pelbagai upaya ialah murid
yang berkeperluan khas seperti kurang upaya dalam pendengaran, penglihatan,
pertuturan, fizikal, masalah pembelajaran dan sebagainya. Pengurusan murid
pelbagai upaya merupakan satu langkah yang diambil untuk membantu murid-murid
yang mengalami masalah dalam pembelajaran. Secara amnya, pengurusan murid
pelbagai upaya ini lebih terarah kepada program pendidikan khas yang dijalankan
ke atas peajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran sama ada secara
fizikal atau mental.
Pendidikan khas itu sendiri
merujuk kepada program yang dibentuk untuk memenuhi keperluan pendidikan
murid-murid yang berkeperluan khas. Pendidikan khas juga merujuk kepada satu
pendekatan, rancangan pendidikan, strategi, kaedah dan teknik untuk mengajar murid-murid
istimewa kerana mereka tidak berupaya untuk mencapai target yang sepatutnya
daripada program sekolah aliran perdana.
Kajian mengenai pengurusan murid
pelbagai upaya ini memfokuskan kepada empat topik perbincangan iaitu pemulihan,
pengayaan, pelbagai kecerdasan dan berkeperluan khas. Dalam pengurusan murid
untuk pemulihan dan penggayaan, ia member fokus kepada kanak-kanak yang
menghadapi masalah pembelajaran. Seperti artikel ini nyatakan, menurut Ab.
Rahman, et. al. 1997 dalam buku Pengantar Pendidikan Khas karya Mohd Zuri Ghani
dan Aznan Che Ahmad (2011), pemulihan merupakan langkah - langkah khas yang
diusahakan untuk membantu murid - murid yang menghadapi masalah pembelajaran
dalam menguasai kemahiran 3M (muhamadaizat.blogspot.my). Pada pendapat saya,
artikel ini dapat membantu guru Pendidikan Khas dalam memahami dengan lebih
lagi akan maksud pengurusan pemulihan serta dapat membuahkan idea-idea yang
dapat digunakan di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment