animasi-bergerak-selamat-datang-0090
My Widget

Tuesday, December 11, 2018

TAJUK 13 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN



Pengajaran merupakan suatu proses yang merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian, dan memberi maklum balas. Pengajaran adalah suatu proses pemindahan ilmu dari seseorang kepada seseorang yang lain. Dalam konteks pendidikan, pengajaran lebih tertumpu kepada guru manakala pembelajaran lebih difokuskan kepada pelajar. Keberkesanan pengajaran akan dinilai berdasarkan sejauh mana proses pengajaran itu memenuhi objektif yang telah ditetapkan. Oleh itu, proses pengajaran haruslah dirancang dengan sebaik mungkin agar ia mampu mencapai matlamat dan objektif yang telah ditetapkan.

ISI PENTING
Pertamanya, sebelum seseorang guru itu memulakan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran, guru seharusnya membuat persediaan rapi sebelum mengajar. Kebiasaannya, seorang guru akan membuat persediaan dan perancangan bagi proses penyampaian ilmu di sekolah itu sebelum tiba di sekolah lagi. Guru akan membuat persediaan ilmu pengajaran dan isi pelajaran yang akan diajar, persediaan bahan pengajaran, persediaan peralatan pengajaran, persediaan ruang pengajaran dan persediaan kemahiran dalam pengajaran. Persediaan yang mantap sebelum memulakan proses pengajaran amat penting bagi memudahkan seseorang guru itu mencapai objektif dan tahu hala tuju sesi pembelajaran dijalankan.
Seterusnya, pelaksanaan kajian tindakan perlu dilakukan oleh guru-guru di sekolah di mana ia bertujuan untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran guru selain daripada meningkatkan prestasi pencapaian murid. Menurut Jefferi Idris et.al (2015), bagi melaksananakn tindakan yang telah dicadangkan, penyelidik menggunakan model Kajian Tindakan yang digunakan oleh Kemmis dan Mc Taggart 1988. Kajian Tindakan tertumpu kepada gelung spiral di mana proses yang berlaku adalah berterusan sehinggalah guru itu mampu membuat kesimpulan akhir terhadap apa yang dikajinya. Proses ini dimulakan dengan tinjauan di mana guru akan mengenal pasti apakah masalah yang cuba diselesaikan atau proses bagi meningkatkan prestasi. Kedua ialah perancangan di mana guru merancang apakah tindakan atau intervensi yang ingin dijalankan. Ketiga ialah pelaksanaan atau pemerhatian yang mana beliau akan menjalankan tindakan atau intervensi yang telah dirancang. Proses akhir adalah renungan atau refleksi di mana guru akan menjalankan refleksi berkenaan tindakan atau intervensi yang dijalankan.
Di samping itu juga, sudah menjadi kewajipan bagi seseorang guru itu untuk mempunyai buku rekod mengajar. Guru yang mengajar mata pelajaran akademik diwajibkan mencacat semua aktiviti kerja mereka dalam buku rekod mengajar. Buku ini menghimpunkan pelan tindakan guru sebelum mengajar. Buku rekod mengajar ini sudah pastinya akan menjadi bahan bantu mengajar bagi seseorang guru itu kerana guru akan merekodkan setiap elemen yang perlu dipenuhi semasa pelaksanaan PdP. Kesemua elemen ini harus dipenuhi oleh guru supaya proses pengajaran dan pembelajaran itu akan dilangsungkan dengan lancar dan baik. Seperti kebiasaanya, guru-guru akan memberi fokus kepada empat bahagian pengajaran iaitu set induksi, penyampaian isi, penutup dan refleksi bagi memudahkan proses pembelajaran bagi seseorang pelajar. Guru-guru akan mengikut langkah yang ditetapkan satu per satu bagi memudahkan dan melancarkan proses PdP.
Akhir sekali, refleksi pengajaran merupakan sesuatu hal yang penting dalam apa jua majlis penyampaian ilmu. Refleksi akan dibuat selepas guru selesai melaksanakan pengajaran dan setiap kekurangan dan kelemahan dalam pengajaran akan dinilai dan dikaji semula untuk menambah baik pengajaran yang akan datang. Refleksi akan dibuat bagi merumuskan seluruh hal yang dipersembahkan dan sekiranya ia tidak mencapai objektif pengajaran, maka guru akan membuat kajian tindakan. Proses ini akan berterusan sehinggalah guru berpuas hati dan mencapai objektif dan matlamat yang ditetapkan.

RUMUSAN
Tuntasnya, setiap proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah harus dilakukan dengan sebaik mungkin agar matlamat dan objektif yang disasarkan itu mampu dipenuhi dan dicapai. Apabila objektif itu mampu dicapai, sudah pastinya proses pembelajaran bagi pelajar-pelajar akan dikatakan berjaya dan cemerlang. Bagi mencapai objektif yang disasarkan itu, maka guru-guru perlulah mematuhi prosedur yang ditetapkan dalam proses pengjaran iaitu mematuhi empat elemen penting iaitu set induksi, penyampaian isi, penutup dan refleksi. Keempat-empat ini mampu menjadikan proses PdP lancar dan berkesan. Guru-guru harus membuat persediaan yang rapi dan tersusun bagi memudahkan proses penyampaian ilmu.

No comments:

Post a Comment