animasi-bergerak-selamat-datang-0090
My Widget

Tuesday, December 11, 2018

TAJUK 12: SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

Menurut Mohd Fazli Hasan, Suhaida Abdul Kadir & Soaib Asimiran (2013) di dalam Hoy & Miskel (1987), persekitaran sekolah boleh ditakrifkan sebagai set ciri dalaman yang membezakan satu sekolah dengan sekolah lain, dan mempengaruhi tingkah laku ahli-ahlinya, iaitu kakitangan dan pelajar. Setiap sekolah akan mempunyai hubungan 3 dimensi iaitu antara sekolah, ibu bapa dan masyarakat. Ketiga-tiga pihak ini digabungkan dalam satu kelompok dan ia dipanggil sebagai gabungan strategik yang mampu membawa faedah sinergi bagi kesemua pihak yang terlibat.

ISI PENTING
Sekolah dan masyarakat mempunyai hubung kait yang amat erat kerana kedua-dua pihak ini saling memerlukan antara satu sama lain. Dalam konteks ini, sekolah adalah sebuah institusi sosial yang tidak wujud secara bersendirian kerana ia saling bergantung dengan masyarakat sekeliling. Sekolah yang selamat sememangnya memerlukan penglibatan masyarakat. Hal ini kerana penglibatan masyarakat kebiasaannya mampu membantu untuk mencapai objektif dan matlamat sekolah seterusnya mampu membanteras gejala-gejala yang tidak diingini.
Selain itu, hubungan guru dan ibu bapa juga menjadi pihak yang penting di dalam sekolah. Di sekolah, terdapat satu persatuan yang ibu bapa yang boleh mengetahui dan mengawasi hal anak-anak di sekolah iaitu Persatuan Ibu bapa dan Guru (PIBG). Menurut Norzahida Mohamed (n.d.) di dalam Mook (2009), PIBG adalah salah satu pertubuhan dalam sekolah yang boleh memainkan peranan besar dalam meningkatkan pencapaian persekolahan murid-murid mereka. Melalui pertubuhan ini sememangnya mampu membela nasib guru serta guru akan lebih bersemangat dan selesa ketika bertugas.
Isu-isu yang terjadi dalam konteks pendidikan pada ketika ini banyak terjadi di antara pihak sekolah dan ibu bapa. Sering kali didengari bahawa masalah yang dilakukan oleh para pelajar memberi impak kepada guru-guru. Hal ini kerana ibu bapa selalu memenangkan anak-anak mereka meskipun anak-anak melakukan kesalahan dan seterusnya menyalahkan guru-guru atas tindakan yang dilakukan. Kebanyakan hal ini terjadi disebabkan tiada persefahaman antara pihak sekolah dan para ibu bapa. Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sememangnya menjadi wadah utama dalam menyelesaikan isu kemelut yang melanda antara dua pihak. Perdamaian dan permuafakatan yang ditunjukkan melalui PIBG mampu mengenepikan segala isu yang melanda.
Akhir sekali, pendidikan sememangnya mampu memberi impak yang baik dan gambaran yang positif kepada sesebuah negara. Globalisasi dan pendidikan pada ketika ini berjalan seiringan seterusnya menaikkan nama baik sesebuah negara. Sebagai contoh, penguasaan Bahasa Inggeris yang digunakan di sekolah tempatan mampu memberi kesan yangbaik terhadap pelajar dan juga pihk sekolah di mana sekolah itu akan mendapat nama yang baik manakala pelajar akan mampu meneruskan pengajian serta pendidikan ke arah yang lebih jauh dan mantap. Sejujurnya pendidikan merupakan tulang belakang kepada globalisasi kini.

RUMUSAN
Kesimpulannya, setiap pihak perlulah memainkan peranan dan tanggungjawab masing-masing dalam menjayakan visi dan misi sekolah yang telah ditetapkan. Pihak sekolah dan ibu bapa haruslah berganding bahu dan bekerjasama dalam membendung segala hal yang tidak diingini supaya tidak terjadi isu-isu yang mampu memburukkan nama baik sekolah. PIBG juga perlulah dikekalkan supaya setiap permasalahan yang terjadi terhadap para pelajar mampu diselami dan disingkapi bagi melahirkan pelajar, suasana, dan sekolah yang baik seterusnya mampu membawa setiap kebaikan yang dilahirkan dari pendidikan ke arah globalisasi.

No comments:

Post a Comment