animasi-bergerak-selamat-datang-0090
My Widget

Thursday, December 6, 2018

TAJUK 8 : PENGURUSAN TINGKAH LAKU


Disiplin bermaksud peraturan- peraturan yang perlu dipatuhi oleh seseorang murid di sekolah bagi mewujudkan tingkahlaku yang baik. Ia juga bermaksud proses mendidik dan membolehkan seseorang melakukan sesuatu dengan sempurna. Tingkah laku bermaksud apa yang dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang. Ia boleh diperhati, diukur dan dinilai. Berbagai cara disiplin dijalankan seperti mengadakan jadual waktu, buku kedatangan, perhimpunan, pakaian seragam, dan peperiksaan. Masalah disiplin sekolah lebih sesuai dirujuk sebagai masalah salah laku pelajar atau tingkah laku devian.
ISI- ISI PENTING
Tiga isi- isi penting ialah teori punca salah laku pelajar, jenis dan punca devian, serta prosedur disiplin dan tingkah laku.

1.1  Teori
·  Teori fungsionalisme: Menganggap devian sebagai disfungsi pada struktur sosial. Devian adalah satu bentuk gangguan disebabkan murid-murid tidak berperanan seperti yang dijangkakan berlaku di sekolah.
·    Teori konflik: Devian merupakan tindakan golongan tertindas terhadap pihak minoriti yang menindas. Di sekolah, devian adalah tindak balas anak-anak kelas pekerja menentang dominasi pihak berkuasa.
·  Teori interaksionisme: Pelajar sengaja memilih tingkah laku mengikut kemahuan mereka yang sesuai dengan cara mereka mentafsirkan sesuatu situasi. Contohnya, pelajar mentafsirkan bahawa gurunya adalah seorang yang tidak adil menyebabkan mereka melakukan devian.
1.2  Jenis dan Punca Devian
·       Menurut Merton (1938), terdapat empat jenis devian iaitu Inovasi (innovation), Ritual (Ritualism), Undur (retreatism) dan juga Menentang (rebelliation).
·       Devian inovasi: Suatu cara memenuhi matlamat dengan cara yang salah.
·       Devian ritual: Tindakan mengulang-ulang suatu perbuatan.
·     Devian undur: Seseorang yang tidak lagi berminat dengan matlamatnya lalu melakukan alternatif lain sebagai tindakan.
·  Devian menentang: Menolak matlamat persekolahan dan menggantikannya dengan matlamat lain seperti mencuri.
·       Punca: kelas sosial dan jantina.
·       Kelas sosial: Latar belakang budaya keluarga mempengaruhi pelajar kerana mereka lebih banyak menghabiskan masa di rumah bersama keluarga. Misalnya pelajar dengan latar belakang kelas sosial rendah dikatakan membawa nilai-nilai seperti kekasaran, menunjuk-nunjuk, kekuasaan, tidak mementingkan kelulusan akademik, lebih mementingkan ganjaran yang cepat, dan ingin segera menceburi sektor pekerjaan bagi mendapat wang.
·       Jantina: Kajian menunjukkan devian lebih banyak dilakukan oleh pelajar lelaki seperti merokok, berjudi, membuli, ponteng, samseng, dan vandalisme. Pelajar perempuan sering dikaitkan dengan kesalahan melibatkan cara berpakaian, bersolek, vandalisme dan berpasangan. Pelajar lelaki semenjak kecil lagi diasuh supaya menjadi maskulin sementara pelajar wanita menjadi feminin.

1.3  Prosedur disiplin dan tingkah laku
·       Pendekatan dalam menangani salah laku umumnya adalah berasaskan teguran, nasihat, dan kaunseling. Pendekatan ini dianggap menepati ciri-ciri moraliti moden seperti yang dinyatakan oleh Durkheim.
·       Walau bagaimanapun, pembentukan disiplin tanpa unsur hukuman terhadap salah laku adalah bercanggah dengan usaha pembentukan individu untuk berfungsi dalam masyarakat.
·       Sekolah sebagai masyarakat mikro seharusnya mempunyai ciri-ciri yang terdapat dalam masyarakat makro. Dalam masyarakat makro terdapat berbagai-bagai hukuman: penjara, buang daerah, hukuman gantung.
·       Tanpa pendedahan mengenai bentuk hukuman terhadap kesalahan dalam masyarakat, pelajar mungkin tidak sedar akan akibat buruk perbuatan salah laku mereka.
          Kesimpulannya, Masalah disiplin sekolah juga dirujuk sebagai tingkah laku devian. Terdapat pelbagai jenis devian dan faktor terjadinya masalah disiplin dalam kalangan pelajar. Setiap tindakan disiplin yang dikenakan ke atas pelajar haruslah berdasarkan Surat Pekeliling Ikhtisas (SPI).  Hukuman- hukuman berbentuk penyeksaan, cacian, liar dan melampau ke atas anak murid adalah dilarang sama sekali. Namun demikian, setiap anggota masyarakat khususnya ibubapa haruslah mengambil inisiatif bagi membendung masalah disiplin dalam kalangan pelajar.

No comments:

Post a Comment