animasi-bergerak-selamat-datang-0090
My Widget

Thursday, December 6, 2018

TAJUK 9 : PENGURUSAN PENASIHATAN MURID


       Mengikut kamus pelajar edisi kedua, pengurusan bermaksud perbuatan atau hal mengurus sesuatu seperti syarikat, badan perniagaan dan lain-lain dan mengikut kamus dewan, nasihat ialah ajaran, petunjuk yang baik, peringatan, mengusulkan, mengesyorkan atau menganjurkan kepada seseorang pelbagai hal. Pengurusan murid terbahagi kepada beberapa komponen iaitu bimbingan, penasihatan dan mentoring.
ISI PENTING
      Bimbingan ialah proses membantu individu membuat keputusan yang akan memberi kesan kepada kehidupan mereka. Dalam konsep pendidikan merupakan keseluruhan perancangan aktiviti-aktiviti dalam membantu pelajar mengalami cara-cara untuk mencapai kejayaan dalam pendidikan mereka. Bimbingan diberi kepada individu untuk membuat pilihan dan penyesuaian yang bijak. Ciri-ciri bimbingan adalah bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang, proses untuk membantu individu atau kumpulan, bimbingan diberikan kepada individu yang memerlukan untuk memecahkan permasalahan yang dihadapinya serta bimbingan juga tidak memaksa seseorang itu mengikut arah yang tertentu, melainkan membantu atau menolong individu mengikut arah yang sesuai dengannya.
Seterusnya, penasihatan adalah menasihati individu atau kumpulan dan mengikut kamus dewan, nasihat ialah ajaran, petunjuk yang baik, peringatan, mengusulkan, mengesyorkan atau menganjurkan kepada seseorang pelbagai hal. Ciri-ciri penasihatan adalah berfokus kepada permasalahan yang dihadapi daripada menumpu kepada diri individu yang bermasalah, lebih kepada berbentuk arahan atau suruhan daripada seorang yang dianggap lebih berautoriti kepada seorang lain dan memberi nasihat adalah strategi yang paling cepat untuk mengatasi permasalahan jika nsihat itu meninggalkan kesan. Contoh orang yang berautoriti ini adalah lebih berpengalaman, banyak pengetahuan, mempunyai kelayakan dan pengiktirafan.
Terdapat lima fasa dalam proses bimbingan dan penasihatan. Fasa pertama iaitu fasa kesedaran guru sebagai pembimbing dan penasihat pelajar. Dalam fasa ini, pihak pengurusan seolah terlebih dahulu perlu menerima konsep ini dan penekanan harus diberikan kepada guru yang mengajar pelajar tersebut kerana mereka lebih rapat dan arif mengenai peljar tersebut berbanding guru yang tidak mengajar pelajar tersebut. Pada fasa kedua iaitu fasa menguasai kemahiran-kemahiran asas bimbingan dan penasihatan, proses mengenali pelajar, semua guru hendaklah dibantu dan diterapkan dengan beberapa kemahiran asas bimbingan dan penasihatan melalui kursus, seminar dan bengkel khas. Penguasaan kemahiran-kemahiran asas boleh dijalankan secara berperingkat dan merupakan asas menjadi guru pembimbing yang berkesan dan pada fasa ke-3 iaitu proses mengenali pelajar. Pada tahap ini, guru-guru dapat mengaplikasi kemahiran-kemahiran asas kaunseling dan boleh mengenal pasti pelajar-pelajar yang memerlukan bimbingan dan penasihatan. Antara teknik atau kaedah yang boleh digunakan oleh guru untuk tujuan mengumpul maklumat tentang pelajar yang menerima perkhidmatan bimbingan ini ialah teknik ujian, temubual, soal selidik, teknik sosiometrik, teknik skala pemeringkatan, teknik autobiografi dan rekod kesihatan. Fasa ke-4 adalah proses membimbing pelajar dan secara khususnya, pelajar akan dibimbing melalui tiga cara iaitu menjalankan bimbingan secara individu, bimbingan secara kelompok dan juga konsultansi yang melibatkan ibu bapa. Pada fasa terakhir iaitu fasa analisis penilaian dan fasa ini melihat keberkesanaan perhubungan bimbingan dan penasihatan itu sama ada berkesan atau tidak berkesan. Hasil pelajar dibahagikan kepada dua kategori iaitu berjaya dibimbing atau tidak berjaya dibimbing.
Selain itu, mentoring ialah proses memberi bimbingan, sokongan dan bantuan secara profesional dalam menghadapi krisis hidup dan pembangunan diri individu. Mentoring melibatkan mentor dan mentee dan mentoring juga mengambarkan wujudnya perhubungan berterusan antara individu (mentor) dengan individu atau sekumpulan individu (mentee) bertujuan meningkatkan tahap professionalisme mantee. Dalam konteks pendidikan, mentoring adalah gabungan melatih (coaching), kauseling, dan penilaian mentor untuk membantu mantee mendalami perkembangan professional. Ciri-ciri mentoring adalah mementingkan perkembangan personal dan professional mentee yang berterusan, untuk memudahkan sesuatu transisi dan memastikan berlaku perkembangan positif, bertindakbalas terhadap kelebihan individu, nilai dan keperluan mentor dan mantee, bertimbang rasa dan akur kepada kesilapan yang sukar dielakkan serta menerima kesilapan yang boleh diterima dan yang tidak.
         Di samping itu, proses mentoring adalah dengan menjalinkan hubungan, merunding persetujuan atau perjanjian, perkembangan profesionalisme mentee dan menamatkan hubungan. Ketika proses menjalinkan hubungan, mentor dan mentee diberikan masa dan meningkatkan usaha supaya hubungan terjalin antara mentor dan mentee. Kemudian, ketika proses merunding persetujuan atau perjanjian, mentor dan mentee hendaklah mencapai persetujuan bagi mewujudkan perhubungan yang harmoni dengan melaksanakan dan mematuhi persetujuan yang telah dipersetujui oleh mereka. Proses perkembangan profesionalisme mentee merupakan langkah utama mentoring kerana melibatkan fungsi dan peranan mentoring itu sendiri. Pada proses terakhir iaitu proses menamatkan hubungan dan proses mentoring berakhir apabila matlamatnya tercapai di mana ia dinilai oleh mereka yang berkenaan. Namun begitu, dalam sesetengah kes perhubungan mentor-mentee tidak berakhir begitu sahaja malah hubungan tersebut berkembang kepada hubungan yang lebih kukuh dan kekal.
        Kesimpulanya, pengurusan penasihatan murid amatlah penting di dalam sesebuah sekolah kerana pengurusan murid memainkan peranan yang penting dalam membantu peljar menyelesaikan masalah mereka jika masalah tersebut menggangu pelajaran mereka. Setiap guru hendaklah mempunyai kemahiran asas dalam kaunseling agar guru tersebut dapat membantu pelajar menyelesaikan masalah mahupun meluahkan masalah mereka. Hal ini menunjukkan betapa pentingnya pengurusan penasihatan murid dalam persekitaran sekolah.

No comments:

Post a Comment