Harold Koontz
(1972) mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui dan
bersama orang lain di dalam suatu kumpulan yang sengaja diadakan. Mary Parker
Follet (1995) seorang pelopor pengurusan klasik mentakrifkan pengurusan sebagai
satu seni melakukan kerja melalui sumbangan orang lain. Menurut perspektif
islam, pengurusan ditakrifkan sebagai satu proses melakukan kerja dan
menyempurnakan kerja melalui fungsi-fungsi pengurusan secara fitrah melalui dan
bersama orang lain dalam usaha mencapai objektif kerja secara berkesan dan
menggunakan sumber-sumber organisasi dengan cekap dalam persekitaran yang
dinamik dan sentiasa berubah-ubah bagi mencapai objektif organisasi demi
mencapai al-falah di dunia dan di akhirat. Manakala pembelajaran pula merujuk
kepada perubahan dalam tingkahlaku subjek atau tingkah laku berpotensi dalam
suatu situasi yang diwujudkan oleh pengalaman-pengalaman berulang subjek dalam
situasi tersebut. Bower dan Hilgard (1981) sebenarnya, pembelajaran merupakan
perubahan tingkahlaku secara kekal. Pembelajaran mesti diterjemahkan kepada
tingkahlaku yang boleh diperlihatkan. Definisi pengurusan pembelajaran pula
ialah proses merancang pengajaran dan pembelajaran agar mencapai matlamat,
menetukan atau memberi garis panduan perkara-perkara yang perlu dilakukan oleh
guru, menetukan mata pelajaran yang diajar guru mengikut kepakaran, memimpin
dan memberi inspirasi kepada guru dan mengawal aktiviti serta memantau
pelaksanaan agar ianya berjalan sebagaimana yang dirancang (Nurlia Mohamad,
komunikasi peribadi,26 Disember 2012).
Antara
kepentingan pengurusan pembelajaran ialah berperanan dalam meningkatkan
prestasi pelajar. Selain itu juga adalah berfungsi dalam penyampaian ilmu iaitu
berpandukan sukatan pelajaran. Dengan menggunakan panduan sukatan pelajaran ia
dapat memudahkan urusan guru-guru agar dapat merancang dan mengajar murid-murid
dengan lebih bijak dan teratur. Seterusnya ialah dapat mencapai objektif dalam
pengajaran dan pembelajaran. Hal ini kerana, apabila perancangan yang
dijalankan menggunakan kaedah seperti yang dirancang maka matlamat dan objektif
yang ingin dicapai akan membuahkan hasil yang baik dalam pengajaran dan juga
pembelajaran. Kepentingan yang terakhir ialah dapat meningkatkan pengawalan
kelas yang berkesan.
Selain itu, isi
yang kedua ialah konsep mengurus pembelajaran. Antaranya ialah peranan guru
sebagai pengurus bilik darjah adalah merancang, mengelola,mengawal dan juga
mengarah. Dengan merancang, guru perlu merancang objektif pembelajaran
berdasarkan sukatan pelajaran, pengetahuan sedia ada murid. Guru juga merancang
untuk pemeringkatan isi pelajaran. Selain itu, merancang strategi dan kaedah
pengajaran dan juga merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Selain itu
juga, merancang aktiviti kumpulan. Seterusnya, merancang kemudahan dan susunan
fizikal bilik darjah. Akhir sekali ialah,merancang aktiviti penilaian. Manakala
peranan guru dalam mengelola pula ialah mengurus bilik darjah, mengurus
aktiviti murid, mengurus bahan-bahan pelajaran, mengurus disiplin bilik darjah,
mengurus aktiviti kumpulan, mengurus kaedah fizikal dan kemudahan dan juga
mengurus aktiviti penilaian. Dari segi mengawal pula ialah mengawal
peraturan-peraturan bilik darjah, mengawal aktiviti kumpulan, mengawal murid
bermasalah peribadi, memastikan masalah disiplin tidak timbul dan juga
memastikan pengajaran dan pembelajaran boleh dijalankan tanpa gangguan. Akhir
sekali peranan guru sebagai pengurus bilik darjah dalam mengarah ialah mengarah
murid menjawab soalan guru, mengarah murid mendengar, mengira dan menulis,
mengarah murid-murid membentuk kumpulan masing-masing, mengarah murid
menguruskan tugas harian bilik darjah, mengarah murid menjalankan aktiviti
pembelajaran dan juga mengarah murid mematuhi disiplin bilik darjah dan
sebagainya.
Isi yang terakhir ialah membuat
persediaan rancangan kerja. Iaitu membuat perancangan sebelum mengajar, atau
dengan kata mudahnya ialah membuat Rancangan Pembelajaran Harian (RPH).
Perancangan perlu mempunyai objektif, teknik dan juga kaedah. Perancangan juga
perlu membuat penyediaan buku rekod dan jadual. Manakala persediaan rancangan
kerja yang seterusnya ialah Pengurusan Sumber Pengajaran dan juga Pembelajaran.
Dengan itu guru-guru perlu membuat penyediaan bahan-bahan pelajaran yang akan
digunakan dalam proses P&P. Guru-guru juga haruslah membuat penyediaan alat
bantu mengajar yang bersesuian contohnya buku teks, buku rujukan dan juga alat
bantu mengajar yang lain yang bersesuaian dengan pembelajaran.
Secara rumusnya pengurusan dan
pembelajaran pelajar merupakan satu kaedah atau uslub yang sangat efektif dan
bijak dalam menjalankan suatu aktiviti pembelajaran. Dengan menggunakan kaedah
ini dan memahami konsep ini dengan baik maka guru-guru akan dapat mencapai
matlamat dan juga objektif pembelajaran yang akan disampaikan kepada anak-anak
murid mereka. Kesimpulannya, pengurusan dalam pengajaran merupakan satu perkara
yang sangat penting untuk diaplikasikan dalam setiap sesi pengajaran oleh semua
yang bergelar pendidik. Hal ini demikian kerana, adanya kejayaan daripada
setiap murid pasti adanya seorang guru yang membimbing mereka dan adanya
pembimbing itu mesti adanya strategi yang dilakukan dan diikuti bagi mencapai
sesuatu perkara tersebut. Oleh itu, pengurusan dan pengajaran ini amatlah
berkait rapat sesama sendiri untuk melahirkan suasana pembelajaran yang
kondusif seterusnya melahirkan generasi muda yang cemerlang dan gemilang.
No comments:
Post a Comment