animasi-bergerak-selamat-datang-0090
My Widget

Tuesday, November 20, 2018

TAJUK 1 : SOSIOLOGI DALAM PENDIDIKAN


Sosiologi merupakan satu bentuk kajian sistematik dan saintifik tentang interaksi manusia dalam masyarakat dari pelbagai sudut. Pendekatan sosiologi sememangnya melibatkan manusia oleh itu skop kajian adalah sangat meluas.
Pendidikan pula terdiri daripada unsur kemanusiaan dan pendidik harus tahu peranan mereka dalam dunia sosial. Imaginasi sosiologi penting dalam mengenal pasti peranan pendidik dalam masyarakat. Pendidik perlu berupaya melihat kehidupan dirinya dan kehidupan orang lain sebagai berada pada struktur sosial tertentu. Pendidik perlu tahu tentang sosiologi kerana mereka  berkhidmat di dunia pendidikan yang dikelilingi masyarakat.
Masyarakat sangat berkait rapat dengan sosiologi. Oleh yang demikian, pendidikan dan sosiologi adalah suatu perkara yang sangat berkaitan antara satu dengan lain. Fenomena-fenomena yang berlaku dalam dunia pendidikan perlu dianalisis dalam perspektif sosiologi.

PERSPEKTIF TEORI SOSIOLOGI PENDIDIKAN
Dalam teori Sosiologi terdapat 3 teori utama yang menjadi objek dan subjek dalam kajian iaitu:

TEORI FUNGSIONALISME

Merupakan sebuah teori yang mengkaji perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan yang menyumbang kepada penerusan masyarakat. Masyarakat dianggap seperti tubuh yang mempunyai bahagian dengan fungsi tersendiri ada tujuan dan keperluan tertentu. Struktur sosial akan menentukan kelancaran keharmonian dan perjalanan masyarakat.

Ciri-ciri teori fungsionalisme:
     Teori ini mula diperkenalkan oleh Auguste Comte, Herbert Spencer dan Emile Durkheim.
        Ia dipengaruhi bidang biologi.
    Mengikut teori ini, masyarakat berkembang dan stabil berdasarkan peraturan sosial dan perubahan semasa.
        Perubahan berlaku secara beransur-ansur.
        Masyarakat sebagai suatu organisma dan setiap organ ada peranan yang tersendiri.
   Di dalam masyarakat, mempunyai suatu kesefahaman dan mereka menghargai peranan atau sumbangan masing-masing.
    Teori ini memandang kepada integrasi dan kesetabilan di mana integrasi sosial adalah hasil daripada persetujuan ahli.
        Tidak terdapat ganguan fungsi dalam ahli.

    Oleh itu, teori ini akan mengkaji perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan yang menyumbang kepada penerusan masyarakat. Masyarakat akan dianggap seperti tubuh yang mempunyai bahagian dengan fungsi tersendiri ada tujuan dan keperluan tertentu. Struktur sosial akan menentukan kelancaran keharmonian dan perjalanan masyarakat. Kelemahan teori fungsional adalah iainya menolak perubahan sosial yang menjejaskan kestabilan sistem sosial kerana mahu kearah peraturan sosial.

TEORI KONFLIK

Teori konflik merupakan sebuah teori yang menganalisis konflik-konflik dalam masyarakat. Antara ciri-ciri teori ini adalah:
Ø  Diperkenalkan oleh Karl Mark.
Ø  Seorang ahli sains sosial dan ahli ekonomi berasal dari Jerman dalam karyanya “The Communist Manifest”.
Ø  Ia mengutamakan “determinisme” iaitu ada kuasa ramalan sesuatu.
Ø  Konflik bukan bermaksud ganas, tetapi berlaku dalam bentuk perjuangan parti-parti, persainagan dalam institusi agama dan sebagainya.
Ø  George Simmel - Konflik merupakan sesuatu yang semula jadi dalam sesuatu masyarakat.
Ø  Lewis Coser – konflik boleh mempercepatkan proses kesetiaan dan keharmonian didalam sesuatu kelompok sosial.

Antara Idea teori ini dalam bentuk sosiologi ialah
1. Interaksi sosial berdasarkan bentuk pergelutan serta huru-hara dan bukan kerjasama.
2. Perjuangan punca perubahan sosial
3. Masyarakat sentiasa di dalam keadaan berubah dan konflik sentiasa berlaku.
4. Yang berkuasa dapat memaksa orang yang lemah melalui persetujuan.
5. Setiap konflik menimbulkan kelompok baru.
6. Konflik memanjangkan kelompok sebab selepas berlaku konflik mereka akan bersatu.
7. Konflik sentiasa berlaku tetapi bukan keganasan.
8. Kesan konflik adalah positif iaitu dapat penyatuan. Ia tidak merosakkan masyarakat.
9. Struktur sosial berdasarkan kuasa oleh satu kelompok.
10. Setiap kelompok dalam masyarakat mempunyai set yang sama dan seterusnya menjadi ahli dalam kelas sosial.
11. Konflik kelas bergantung kepada keadaan politik, ekonomi dan sosial. Yang utama sekali ialah faktor ekonomi.

TEORI INTERAKSIONISME SIMBOLIK

Teori menerangkan bagaimana seseorang menginterpretasikan dan bertindak menurut kemahuan masing-masing dalam masyarakat. Teori ini juga mengkaji makna simbolik atau makna yang tersirat secara subjektif dan melihat bagaimana makna yang simbolik digunakan dalam interaksi manusia. Makna adalah sesuatu yang dirundingkan manusia dalam membentuk hubungan melalui simbol dan proses menginterprestasikan simbol yang sangat kompleks.
Interaksi sosial amat penting dalam menghubungkan manusia dengan dunia luar Manusia berkeupayaan membuat modifikasi dan alterasi antaranya kerana kebolehan mereka berinteraksi dengan diri sendiri. Kebolehan ini membolehkan mereka memanjangkan kemungkinan kesan tindakan, membuat penilaian kebaikan dan keburukan dan akhirnya  menentukan tindakan atau aksi yang sesuai. Jalinan interaksi dan aksi akan membentuk kumpulan masyarakat.

Teori ini dipengaruhi ahli sejarah sosial Jerman.
        Beliau menegaskan, setiap individu perlu memahami dunia masyarakat daripada sudut pandangan individu.
•        Ia juga dikenali sebagai “symbolic interactionism” sebagaimana diperkenalkan oleh George   Herbert Mead (1863-1931).
        Simbol digunakan oleh manusia untuk berinteraksi.
       Contoh: bendera sesebuah negara, jika dikibarkan, peserta mewakili negara berkenaan akan  berdiri dengan megahnya.
        Dengan kata lain, ia tidak akan menumpu kepada perkara-perkara yang lebih besar melibatkan ekonomi dan negara.
       Antara ciri-ciri teori ini:
           1).Interaksi sosial harian.
           2).Individu dalam kelompok kecil dan bagaimana ia bertindak.
           3).Banyak menggunakan simbol seperti warna, lampu, isyarat, gerak-geri, lambang dan sebagainya.
           4).Komunikasi dan cara hidup manusia ada simboliknya. Sebagai contoh pemberian hadiah ada maksudnya.

Interaksi sosial amat penting dalam menghubungkan manusia dengan dunia luar. Oleh itu, Manusia berkeupayaan membuat modifikasi dan alterasi antaranya kerana kebolehan mereka berinteraksi dengan diri sendiri. Kebolehan ini membolehkan mereka memanjangkan kemungkinan kesan tindakan, membuat penilaian kebaikan dan keburukan dan akhirnya menentukan tindakan atau aksi yang sesuai. Jalinan interaksi dan aksi akan membentuk kumpulan masyarakat.

No comments:

Post a Comment