Interaksi
merupakan satu jalinan hubungan antara guru dengan pelajar. Menurut A New
English Dictionary, interaksi bilik darjah bermaksud saling bertindak serta
saling mempengaruhi antara satu sama lain. Di bawah konsep pendidikan,
interaksi dalam bilik darjah dapat didapati daripada dua sudut iaitu interaksi
antara individu dan juga interaksi antara individu dengan alam sekitar.
Antara contoh
interaksi antara individu iaitu interaksi antara guru dengan murid di dalam
bilik darjah. Interaksi ini dapat dibahagikan kepada tiga kategori utama iaitu
percakapan guru, percakapan murid dan juga berlakunya kesenyapan dalam kelas
tersebut manakala interaksi antara individu dengan alam sekitar pula iaitu satu
proses bertindak balas antara guru, murid, objektif pelajaran, isi kandungan
serta alam sekitarnya yang meliputi segala aspek budaya, sosioekonomi,
organisasi, lokasi dan juga masa.
Seterusnya,
jenis-jenis interaksi ini pula dapat dibahagikan kepada tiga iaitu interaksi
sehala dari guru kepada murid, interaksi dua hala iaitu antara murid dengan
murid, serta interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan juga murid
dengan murid. Antara ciri interaksi sehala dari guru kepada murid iaitu
aktiviti pembelajarannya bercorak positif. Corak interaksinya hanya tertumpu
kepada guru sahaja dan tiada interaksi antara murid dengan murid. Interaksi ini
menggunakan pendekatan yang hanya memusatkan kepada guru sahaja seperti kaedah
kelas, aktiviti pemulihan dan juga kaedah demontrasi.
Bagi interaksi
dua hala iaitu antara guru dengan murid, ciri-ciri interaksi tersebut iaitu
aktiviti pengajaran dan pembelajaran bercorak aktif, perhubungan guru dengan
murid dapat dirapatkan serta penglibatan murid dalam sesuatu aktiviti amatlah
digalakkan. Interaksi ini pula menggunakan pendekatan secara perbincangan,
kaedah menyoal dan juga kaedah sokratik. Bagi interaksi dua hala iaitu antara
murid dengan murid pula, ciri-ciri interaksi ini berbentuk aktiviti
pembelajaran bercorak aktif, hubungan murid dengan murid dapat dirapatkan serta
semangat kerjasama, toleransi serta tolong menolong dalam kalangan murid dapat
dipupuk. Ianya menggunakan kaedah pendekatan secara berkumpulan seperti
pengajaran melalui aktiviti lakonan, kaedah bermain, sumbangsaran dan lain-lain
lagi. Selain itu, ciri-ciri bagi interaksi pelbagai hala antara guru dengan
murid dan murid dengan murid iaitu aktiviti pengajaran dan pembelajarannya
bercorak aktif, hubungan antara guru dengan murid dan murid dengan murid dapat
dirapatkan serta peranan murid dapat digunakan secara optimum. Bagi pendekatan
dan strategi pengajaran pula ianya berbentuk simulasi, pendekatan kumpulan,
kaedah perbincangan, aktiviti pemulihan dan sebagainya.
Kesimpulannya,
kepentingan interaksi dalam pembelajaran ialah dapat mengeratkan perhubungan
guru dengan murid-murid dalam bilik darjah terutamanya. Perhubungan guru dan
murid-murid yang mesra ini adalah syarat yang sangat penting bagi guru
menyampaikan pengajaran dengan berkesan. Selain itu, interaksi dalam
pembelajaran penting kerana ianya merupakan proses utama bagi guru menyampaikan
ilmu kepada murid-muridnya. Hal ini demikian kerana, tanpa adanya interaksi,
para pelajar dan guru tidak boleh berkomunikasi dengan baik sesama mereka.
Akhir sekali ialah interaksi ini merupakan pemangkin untuk meningkatkan
prestasi pelajar, guru dan sekolah di sesebuah sekolah itu.
No comments:
Post a Comment