Sistem pembelajaran terunggul dapat dilahirkan melalui pelbagai aspek yang dikaji dengan teliti agar matlamat yang diigini tercapai dan antaranya ialah pengurusan murid. Pengurusan merupakan satu proses mengagihkan input-input organisasi dengan cara perancangan, pengorganisasian, pengawalan dan pengarahan. Pengurusan murid merupakan satu bidang yang penting di sekolah. Ini kerana, pengurusan murid di sekolah adalah cermin prestasi sekolah itu sendiri. Suppiah Nachiappan et. All(2009), menyatakan bahawa selain berhadapan dengan remaja yang mempunyai masalah dan mengalami kecacatan, guru juga berhadapan dengan pelajar yang mempunyai keistimewaan luar biasa dalam kategori pintar, cergas dan pelbagai upaya. Golongan ini sering tidak dipedulikan kerana guru beranggapan mereka sudah dapat menguasai isi pelajaran dengan cepat berbanding dengan yang lain. Pengurusan murid terbahagi kepada 3 komponen penting, iaitu mengurus rekod pelajar, kesediaan murid belajar dan memotivasikan murid.
Tujuan mengurus
rekod murid adalah untuk memantapkan sistem pengurusan murid di sekolah. Profil
murid juga dikemaskinikan agar sentiasa mengikuti perkembangan semasa kehidupan
murid tersebut, contohnya seorang murid yang bertukar rumah dan pihak sekolah
tidak mengetahuinya, ini akan menyulitkan pengurusan pihak sekolah jika ingin
menghantar surat atau mengunjungi ke rumah pelajar tersebut atas urusan
kebajikan. Rekod murid juga bertujuan untuk mengetahui perkembangan akademik,
emosi, sahsiah dan tingkah laku pelajar selain bagi menyediakan maklumat
lengkap mengenai kemajuan pelajar dalam segala aspek perkembangan potensi
(JERI). Paling utama ialah rekod murid sebagai panduan kepada ibu bapa dan
pelajar itu sendiri, di mana ibu bapa dapat mengetahui kemajuan dan kebolehan
anak mereka manakala murid pula dapat mengatahui potensi masing-masing. Antara
jenis-jenis rekod murid ialah rekod pendaftaran, rekod kutipan yuran, jadual
kedatangan, rekod prestasi, rekod profil, buku kemajuan murid dan kad himpunan
001 & 002.
Seterusnya
kesediaan murid. Kesediaan murid membawa maksud keadaan seseorang individu yang
bersedia dan berupaya mempelajari sesuatu perkara yang bertujuan untuk
memperoleh pengalaman dan pembelajaran yang baru. Jenis kesediaan pelajar
terbahagi kepada 3 iaitu afektif, kognitif dan psikomotor. Kesediaan kognitif
berkait rapat dengan mental untuk memahami dan berfikir di mana perkembangan
mental bergantung kepada umur seseorang. Manakala afektif merujuk kepada sikap,
keinginan, minat dan ketekunan seseorang individu untuk menerima pelajaran yang
disampaikan oleh guru mereka. Pelajar yang mempunyai kesediaan afektif ialah
pelajar yang bersifat positif dan minat terhadap pelajaran yang akan memainkan
peranan yang aktif dan agresif dalam sebarang aktiviti. Penguasaan kemahiran
yang berpusat kepada tindakan fizikal termasuk perkembangan fizikal iaitu
fungsi anggota dan pengawalan penyelarasan penggerak di dalam seluruh badan
pula merupakan kesediaan psikomotor. Antara faktor yang mempengaruhi kesediaan
pelajar ialah kematangan dan pengalaman. Kematangan fizikal, sosial, mental,
emosi, motivasi dalaman dan kemahiran asas dalaman merupakan diantara kategori
bagi faktor kematangan seseorang individu. Kesediaan pelajar turut mempunyai
masalah perbezaan yang diantaranya ialah perbezaan perkembangan mental, sikap
dan minat, kadar pertumbuhan fizikal, keyakinan diri, jantina dan perbezaan
dalam diri sendiri. Perkembangan mental yang wujud secara semulajadi ini
sedikit sebanyak memberi masalah kepada guru dalam melayani mereka. Murid yang
meminati sesuatu subjek atau sesuatu perkara akan mencapai prestasi yang baik
dan cemerlang manakala guru akan menghadapi masalah dalam memilih bahan, isi
kandungan dan alat bantu mengajar. Bagi kadar pertumbuhan fizikal pula wujud
kerana setiap individu mempunyai corak pertumbuhan unik masing-masing. Sebagai
contohnya, kanak-kanak dalam umur yang sama tidak akan mempunyai kebolehan yang
sama dan ini akan membuatkan guru mereka susah untuk merancang pelajaran yang
dapat memberi kepuasan kepada murid. Murid-murid yang datang dari pelbagai
latar belakang turut menjadi kekangan kepada kesediaan belajar, contohnya
pelajar yang ekonomi keluarganya tidak stabil akan mengalami gangguan dalam menuntut ilmu.
Pelbagai status ekonomi yang pelbagai akan membina keyakinan diri yang berbeza.
Seterusnya, pelajar lelaki dan perempuan memiliki perkembangan biologi dan
fizikal yang berbeza. Pertumbuhan pada peringkat remaja bagi perempuan adalah
berkembang lebih pesat dan mencapai kedewasaan berbanding lelaki. Dan masalah
kesediaan pelajar berpunca daripada pengaruh nilai kebudayaan terhadap jantina
dan sebagai seorang guru harus menyedari perbezaan jantina tersebut ketika
membuat rancangan pembelajaran. Akhir sekali, bagi perbezaan dalam diri
individu pula menunjukkan kebolehan yang berbeza-beza dalam bidang tertentu.
Motivasi
bermaksud tingkah laku untuk mencapai keinginan dalam diri setiap pelajar yang
dapat bantuan daripada guru yang menyebabkan murid sentiasa ingin berusaha.
Motivasi ini juga merupakan sesuatu yang diberi sehingga mampu menaikkan
semangat respond untuk mencapai tujuan utama mereka. Terdapat dua hubungan
motivasi murid dan pembelajaran iaitu murid motivasi rendah dan murid motivasi
tinggi. Antara contoh murid motivasi rendah ialah tidak peduli akan pencapaian
sendiri serta pasif dan malas dalam pembelajaran. Bagi murid motivasi tinggi
pula merupakan individu yang sentiasa membuat semakan akan prestasi sendiri dan
juga kritis dan kreatif dalam pembelajaran. Terdapat dua teknik motivasi iaitu
teknik intrinsik dan ekstrinsik. Teknik intrinsik merupakan hasil dorongan dalaman
dan minat seseorang untuk melakukan sesuatu perkara tanpa memikirkan ganjaran
dan ianya merupakan sifat semulajadi seseorang dengan unsur yang sedia ada
dalam proses pembelajaran dan boleh terbentuk juga dari pengalaman. Teknik
ekstrinsik pula sebaliknya, di mana dipengaruhi oleh rangsangan luar iaitu
sesuatu aktiviti yang membawa faedah kepada dirinya. Para guru boleh
meningkatkan motivasi kepada pelajar melalui menyediakan persekitaran
pengajaran dan pembelajaran yang mampu memberangsang pelajar untuk menjadi
lebih baik. Sebagai contoh persekitaran yang baik ialah menyediakan suasana
bilik darjah yang kondusif untuk pelajarnya, menentukan sasaran dan taraf
pencapaian akademik yang perlu dicapai dan memastikan penglibatan pelajar dalam
semua aktiviti pembelajaran di dalam atau di luar kelas. Seterusnya,
pembelajaran koperatif dan kolaboratif di mana mewujudkan suasana
tolong-menolong antara pelajar dan sentiasa mengingati dan mendorong pelajar
yang lemah dalam usaha meningkatkan pencapaian kerja mereka. Peneguhan positif
dan negatif juga merupakan salah satu cara yang boleh diambil oleh para guru
dalam memotivasikan pelajar. Peneguhan positif ialah memberi pujian atau
menganugerahkan pelajar dengan satu gelaran yang baik bagi mendorong pelajar
untuk mencapai matlamat dan juga hasil pembelajaran yang ingin dicapai.
Manakala peneguhan negatif ialah mengasingkan tempat duduk pelajar yang
mempunyai tingkah laku yang kurang baik dari pelajar yang baik agar ianya mampu
mengelakkan terganggunya suasana proses pengajaran dan pembelajaran di dalam
kelas. Selain itu, bagi implikasi motivasi dalam pengajaran dan pembelajaran
pula ialah guru harus percayai akan pelajar mereka mampu meningkatkan
pencapaian masing-masing, di sini menunjukkan bahawa guru seharusnya tidak mengabaikan
pelajar yang lemah, sebaliknya harus memberi mereka semangat untuk terus
berusaha. Guru juga harus memastikan penglibatan pelajar dalam sebarang
aktiviti akademik seperti aktiviti unit beruniform. Ciri-ciri komunikasi yang
positif juga harus diterapkan di dalam kelas sebagai contoh memberi senyuman
mahupun anggukkan kepala ketika berinteraksi dengan pelajar.
Kesimpulannya,
dalam sesebuah organisasi memerlukan pengurusan murid yang baik seperti rekod
murid yang tersusun dan lengkap, mengetahui tahap kesediaan murid dan akhir
sekali motivasi. Ketiga-tiga pengurusan murid ini mempunyai kepentingan
tersendiri sebagai contoh motivasi yang merupakan satu sesi atau proses yang
amat diperlukan dalam mendidik pelajar. Tanpa motivasi sudah tentu pelajar
sukar dikawal, contohnya pelajar yang kurang pandai akan berasa semakin tidak
bersemangat kerana tiadanya semangat serta dorongan dari para tenaga pengajar.(https://www.youtube.com/watch?v=gFpKtXlbymQ)
No comments:
Post a Comment