animasi-bergerak-selamat-datang-0090
My Widget

Tuesday, November 27, 2018

TAJUK 7 : PENGURUSAN SUMBER


Pengurusan bermaksud perihal mengurus sesuatu yang melibatkan cara mengurus, selok belok kerja dan tanggungjawab pengurus/ orang yang melaksanakan. Sumber pula bermaksud bahan atau tenaga yang diperlukan bagi melaksanakan sesuatu. Henry Farol menyenaraikan lima aspek utama dalam pengurusan iaitu merancang, mengelola, mengarah, mengawal dan menyelaras. Komponen pengurusan sumber ialah pengurusan kewangan, pengurusan sumber pengajaran dan pembelajaran, pengurusan pusat sumber, pengurusan infrastruktur dan juga pengurusan sumber manusia. 

ISI-ISI PENTING
Empat isi penting yang dapat diperoleh daripada tajuk ini ialah mengenai kaedah pembelajaran berasaskan sumber, dasar pembelajaran berasaskan sumber, ciri- ciri pembelajaran berasaskan sumber dan penekanan dalam pembelajaran berasaskan sumber.

a)            Kaedah Pembelajaran Berasaskan sumber:
1.            meliputi satu mata pelajaran tertentu atau melibatkan berbagai disiplin pelajaran
2.            dibimbing oleh guru dan berpusat kepada murid
3.            bersifat individu atau secara kumpulan
4.            menggunakan bahan bagi pembelajaran secara individu atau kumpulan

b)            Dasar Pembelajaran Berasaskan Sumber:
1.            pengajaran melalui kerja projek
2.            pengajaran unit yang berintegrasi
3.            pendekatan berinterdisiplin
4.            pembelajaran individu secara aktif

c)            Ciri- ciri pembelajaran berasaskan sumber:
1.            Aktiviti pembelajaran memberi penekanan kepada sumber pendidikan.
2.            PBS berhasrat untuk melibatkan pelajar belajar secara aktif.
3.            Dengan menyajikan berbagai pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja dan saluran komunikasi, motivasi belajar akan dapat ditingkatkan.
4.            PBS memberi peluang kepada pelajar belajar mengikut keupayaan.
5.            PBS lebih fleksibel dalam penggunaan waktu dan ruang belajar.
6.            PBS boleh mengembangkan sikap yakin kepada diri sendiri dan melatih kemahiran belajar sepanjang hayat.

d)            Penekanan dalam pembelajaran berasaskan sumber:
1.            Pengetahuan pelajar
2.            Tujuan Pembelajaran
Objektif pembelajaran boleh diperjelaskan melalui:
a.            huraian tentang apa yang akan dipelajari
b.            diskusi dan bertukar-tukar fikiran
c.            kegiatan-kegiatan yang menggunakan berbagai sumber
d.            kegiatan-kegiatan melalui kunjungan dan lawatan
e.            kegiatan-kegiatan kreatif seperti drama, seni lukis dan muzik
3.            Memilih kaedah dan strategi pendekatan
4.            Cari, kumpul dan pilih bahan
5.            Penyediaan tempat untuk beraktiviti
6.            Bimbingan dan tunjuk ajar dari guru

Sebagai kesimpulan, kesemua sumber jika digunakan dalam situasi pengajaran dan pembelajaran yang sesuai akan bertindak sebagai ransangan untuk mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih bermakna. Selain itu, pembelajaran yang berasakan sumber juga boleh melibatkan murid secara aktif jika dibandingkan dengan pelajar yang hanya mendengar sahaja tanpa menggunakan sebarang sumber. Oleh hal yang demikian, pemilihan kaedah dan strategi pendekatan adalah amat penting bagi P&P yang berkesan.

No comments:

Post a Comment