Pengurusan bermaksud perihal
mengurus sesuatu yang melibatkan cara mengurus, selok belok kerja dan
tanggungjawab pengurus/ orang yang melaksanakan. Sumber pula bermaksud bahan
atau tenaga yang diperlukan bagi melaksanakan sesuatu. Henry Farol
menyenaraikan lima aspek utama dalam pengurusan iaitu merancang, mengelola,
mengarah, mengawal dan menyelaras. Komponen pengurusan sumber ialah pengurusan
kewangan, pengurusan sumber pengajaran dan pembelajaran, pengurusan pusat
sumber, pengurusan infrastruktur dan juga pengurusan sumber manusia.
ISI-ISI PENTING
Empat isi penting yang dapat diperoleh daripada tajuk ini
ialah mengenai kaedah pembelajaran berasaskan sumber, dasar pembelajaran
berasaskan sumber, ciri- ciri pembelajaran berasaskan sumber dan penekanan
dalam pembelajaran berasaskan sumber.
a) Kaedah
Pembelajaran Berasaskan sumber:
1. meliputi
satu mata pelajaran tertentu atau melibatkan berbagai disiplin pelajaran
2. dibimbing
oleh guru dan berpusat kepada murid
3. bersifat
individu atau secara kumpulan
4. menggunakan
bahan bagi pembelajaran secara individu atau kumpulan
b) Dasar
Pembelajaran Berasaskan Sumber:
1. pengajaran
melalui kerja projek
2. pengajaran
unit yang berintegrasi
3. pendekatan
berinterdisiplin
4. pembelajaran
individu secara aktif
c) Ciri-
ciri pembelajaran berasaskan sumber:
1. Aktiviti
pembelajaran memberi penekanan kepada sumber pendidikan.
2. PBS
berhasrat untuk melibatkan pelajar belajar secara aktif.
3. Dengan menyajikan berbagai
pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja dan saluran komunikasi,
motivasi belajar akan dapat ditingkatkan.
4. PBS
memberi peluang kepada pelajar belajar mengikut keupayaan.
5. PBS lebih
fleksibel dalam penggunaan waktu dan ruang belajar.
6. PBS boleh mengembangkan sikap yakin
kepada diri sendiri dan melatih kemahiran belajar sepanjang hayat.
d) Penekanan
dalam pembelajaran berasaskan sumber:
1. Pengetahuan
pelajar
2. Tujuan
Pembelajaran
Objektif pembelajaran boleh
diperjelaskan melalui:
a. huraian
tentang apa yang akan dipelajari
b. diskusi
dan bertukar-tukar fikiran
c. kegiatan-kegiatan
yang menggunakan berbagai sumber
d. kegiatan-kegiatan
melalui kunjungan dan lawatan
e. kegiatan-kegiatan
kreatif seperti drama, seni lukis dan muzik
3. Memilih
kaedah dan strategi pendekatan
4. Cari,
kumpul dan pilih bahan
5. Penyediaan
tempat untuk beraktiviti
6. Bimbingan
dan tunjuk ajar dari guru
Sebagai kesimpulan, kesemua
sumber jika digunakan dalam situasi pengajaran dan pembelajaran yang sesuai
akan bertindak sebagai ransangan untuk mewujudkan situasi pembelajaran yang
lebih bermakna. Selain itu, pembelajaran yang berasakan sumber juga boleh
melibatkan murid secara aktif jika dibandingkan dengan pelajar yang hanya
mendengar sahaja tanpa menggunakan sebarang sumber. Oleh hal yang demikian,
pemilihan kaedah dan strategi pendekatan adalah amat penting bagi P&P yang
berkesan.
No comments:
Post a Comment