Pengurusan bilik darjah merupakan
proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, galakan
komunikasi dan interaksi antara murid. Bilik darjah merupakan persekitaran
pembelajaran yang merangkumi aspek murid, guru, ruang dan alat pembelajaran.
Terdapat beberapa aspek yang perlu diambil kira dalam pengurusan bilik darjah;
aktiviti pengajaran berkumpulan dan pengajaran individu, pusat pembelajaran,
penyediaan bahan dan pengurusan sumber.
ISI-ISI PENTING
Aktiviti pengajaran berkumpulan
merupakan kaedah pembelajaran di mana pelajar menjalankan aktiviti dalam
kumpulan. Murid dibahagi kepada 4-5 orang dalam satu kumpulan mengikut
kebolehan, pelbagai kebolehan dan minat. Kaedah ini membolehkan pelajar
mengamalkan sikap tolong-menolong dan semangat kerjasama dalam kumpulan.
Manakala, pengajaran individu memberi peluang kepada setiap pelajar yang
memiliki perbezaan dari segi kecerdasan dan bakat. Guru perlu mengenalpasti
kemahiran dan kelemahan murid untuk memberikan langkah yang sesuai bagi
meningkatkan kecerdasan dan kemahiran murid.
Pusat pembelajaran merupakan
bilik darjah yang dilengkapi pelbagai sumber mengikut kreativiti guru dan
murid. Ia berfungsi untuk menyediakan ruang yang selesa dan bahan yang lengkap
untuk pembelajaran murid, mempamerkan hasil kerja murid dan tempat guru memberi
pengajaran yang berkesan. Terdapat beberapa cara untuk memastikan pusat
pembelajaran selesa dan efektif dengan peranan guru dan murid; menyusun
kedudukan kerusi dan meja agar ada ruang untuk murid bergerak, mengenalpasti
bahan-bahan sumber yang diperlukan dan melengkapi pusat pembelajaran dengan
pelbagai sumber dan bahan.
Bahan pengajaran adalah apa
sahaja bahan yang digunakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran yang juga
dikenali sebagai media pendidikan. Bahan pengajaran penting sebagai rangsangan
untuk mewujudkan pembelajaran berkesan dengan memudahkan pemahaman murid. Jenis
bahan terbahagi kepada dua iaitu bahan hidup (manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan)
dan bahan bukan hidup (elektronik, bahan bercetak dan bahan-bahan dimensi).
Pemilihan bahan perlu diteliti mengikut kesesuaian objektif pengajaran dan
pembelajaran.
Pengurusan sumber pula merupakan
satu proses memilih, menyusun, mengguna dan menyimpan bahan serta alat supaya
proses pengajaran dan pembelajaran sempurna. Tujuan pengurusan sumber adalah
untuk mewujudkan suasana dan persekitaran pendidikan yang baik, menarik minat
murid belajar, memudakhkan proses pengajaran dan pembelajaran serta menjamin
perkembangan pembelajaran murid. Rumusanya pengurusan bilik darjah yang
sistematik dan efektif sangat membantu dalam perkembangan pembelajaran pelajar.
Elemen-elemen penting untuk memastikan pengurusan bilik darjah yang baik
merangkumi aktiviti pengajaran berkumpulan dan individu, pusat pembelajaran,
penyediaan bahan pengajaran dan pengurusan sumber. Oleh itu, guru dan murid
memainkan peranan dalam pengurusan bilik darjah agar suasana selesa dan proses
pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan tanpa sebarang gangguan. Ia juga
penting untuk mencapai objektif Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang mana untuk
melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan
sosial.
No comments:
Post a Comment